BH-kerékpár: van múltja, jelene és itthon is lesz jövője!

Az időjárás ugyan még tartogathat meglepetéseket, de feltartózhatatlanul közeleg a tavasz. Ideje leporolni a kerékpárokat és körülnézni, hogy milyen újdonságok várnak a bringázás szerelmeseire a hazai kerékpáros piacon. Ökrös Csaba a a bike4fun brand tulajdonosa, kerékpáros túraszervező új utakat keres: üzlettársaival egy száz éve létező spanyol márkát vezet be Magyarországon. Csabával a BH márkáról, és a kerékpározásról beszélgettünk. 

– A bike4fun túraszervező cég tulajdonosaként folyamatosan bővítitek a cég portfólióját. Üzlettársaddal tavaly egy budapesti bicajboltba szálltatok bele, elsők között kezdtetek el foglalkozni a fővárosban ebike-ok bérbeadásával, most pedig kerékpár forgalmazásba vágtok bele. Nem kanyarodtok el nagyon a kezdeti fókusztól?

– Ezek az üzleti elemek egymásra épülnek. A bike4fun-t több mint 7 éve alapítottam, hogy olyan közösséget építsek, akiket a kerékpározás szeretete köt össze. Akkor még itthon nagyon kevesen használtak ebike-ot, de amint elindítottam az első bringatúránkat, rögtön rájöttem, hogy nagy szükség van az elektromos bicajokra. Elemi utas igény volt, hogy lehessen e-bike-okat kölcsönözni tőlünk. A kölcsönzés elindításával egyértelműen bővült a “felhasználói” körünk, mivel olyanok is eljöttek a túráinkra, akik addig nem tették vagy nem tudták megtenni. 

BH iLynx Trail – az egyik legnépszerűbb eMTB

Eredetileg tehát azért indult az e-bike bérlés lehetősége, hogy ne mástól kelljen bérelniük, hanem mi tudjuk adni azokat az utasoknak. Aztán egy bicajos ismerősöm, Zsombók Imre, – akivel azóta is közösen visszük az üzletet – betársult mellém, így újabb ebike-okat tudtunk vásárolni, elindult az ebikeberles.hu vállalkozásunk is. A jelenlegi “gépparkunk” arra bőven elég, hogy folyamatosan használatban legyenek és szerencsére már régóta nem csak túráinkra kölcsönzik őket. 

– Honnan jött az ötlet, hogy bicajboltotok legyen? 

– Imi, a társam találta egy ismerősén keresztül az L-bike Freeriders kerékpárboltját és szervizét a pesti Lónyay utcában. Éppen el akarták adni, így sikerült megvennünk. Logikus döntés volt, mert a meglévő ebike-jainknak már kellett a biztos szervízháttér, a boltban pedig ez adott. Lajos, a szervizes srác mindenhez (is) ért, nagyon jó szerelő. A bolt persze ennél többet jelent, hiszen szervizként és közösségi helyként is funkcionál, mással is foglalkozik. Főleg a futárok, fixisek szerviz központja, rengeteg bicajt hoznak be javításra, ebben biztos közrejátszik a jó elhelyezkedése is.

– És a BH? Hogy került a képbe? 

– A boltban többféle minőségi bicajos kelléket árulunk. Casco szemüvegeket, sisakokat, Gaerne cipőket, sok nívós dolgot. Imivel elkezdtünk azon gondolkozni, hogy jó lenne bővülni, egy megbízható bicaj-márka elférne a mi kínálatunkban is. De mivel ma Magyarországon szinte minden jelentősebb kerékpár brand jelen van, nem nagyon tudtuk, hogy hova nyúljunk. A BH-ra véletlenül akadtunk rá, ugyanis ez a cég gyártja a BMW ebike-jainak motorjait, nekünk pedig éppen innen kellett egy alkatrészt rendelnünk. 

A BH országútik jellegzetes homlokcsöve

Amúgy már hallottam a BH-ról, de csak futólag. Spanyolországban bicajozva láttam is BH bicajokat, de úgy igazándiból nem ismertem a márkát. Szétnéztünk, hogy hol vannak jelen Európában, felvettük a kapcsolatot a közép-európai képviselővel, kimentünk hozzá, megnéztük a bicajokat, beleszerettünk a brandbe és megegyeztünk.

– A BH-t itthon nem ismeri senki. Mit kell tudni róluk?

– A BH egy több mint 100 éves spanyol bicajgyártó családi vállalkozás (www.bhbikes.com), amely még mindig az alapító család tulajdonában van. 100 éves múlt egy család kézében – hihetetlen, hiszen a generációváltások okán és a kisebb cégek felvásárlása miatt ezt ma már nagyon kevesen mondhatják el magukról ezen a piacon. Ennek van értéke!

– Mit jelent a BH? 

– A BH neve a Beistegui Hermanos, azaz Beistegui testvérek rövidítése. 1909-ben kezdték az ipart, eleinte fegyvereket gyártottak, majd az I. világháború után radikálisan irányt váltottak és elkezdtek kerékpárokat gyártani. A BH természetesen jelen van nem csak Spanyolországban, hanem a nemzetközi színtéren is.

BH RS1 már kicsomagolva

Persze a legtöbb bicajt még mindig otthon adják el és a bicajaikat sokszor spanyol BH csapatokkal együtt fejlesztik. A legismertebb XC modelljüket, a BH Lynx Race-t a BH Templo Cafés és BH-Wallonie csapatokkal közösen tervezték.

Természetesen a hosszú múltjuk miatt a kezdetektől jelen vannak a legismertebb kerékpáros versenyeken is. Konkrétan az első Spanyol Körversenyt 1935-ben a BH támogatásával rendezték, meg is nyerték. Azóta számos győzelmet arattak BH-val, sok – sok Vueltát nyertek, sőt, Alpe d’Huez szakaszt a Tour de France-on, spanyol országúti kerékpáros bajnokságot, olimpiai hegyikerékpár XCO bajnokságot, triatlon olimpiai és világbajnokságot, legutóbb, 2022-ben pedig az UCI MTB világranglistáján az első helyen végzett BH-versenyző.

Nem is csoda, hiszen technikailag tökéletes és gyönyörű MTB-ket és – ma már – eMTB-ket is gyártanak. De amúgy volt a BH a Tour de France csapat beszállítója és szponzora is (AG2R), az országúti kerékpárjaik is csodálatosak. Szépek, gyorsak, könnyűek és nagyon aerok. És a színeik! Szóval van múltja, jelene és reméljük itthon is lesz jövője!

– A BH márka nem igazán ismert nálunk. Nem kockázatos belevágni egy ilyen üzletbe, amikor a kerékpáros piac éppen “lent van”?

– Tényleg nem túl ismert a márka, sőt itthon egyáltalán nem ismert, de ebben a feladatban pont ez a szép. Hogy nem csak bicajt szeretnénk eladni, hanem a márkát is szeretnénk bevezetni. Engem mindig az ilyen kihívások érdekeltek. Igaz, hogy a kerékpáros piac most éppen nem a felfutó ágában van, de ennek is vége lesz egyszer. Az iparág ettől függetlenül fejlődik, rengetegen akarnak bicajozni, mi pedig nem egy évre tervezünk. Ebben az évben a márkát szeretnénk bevezetni. 2025-re pedig újra a felfutást jósolják.

Mint majdnem mindegyikre, az RS1 vázára is jár az örökélet garancia az első tulajdonosnak.

Azt is tudjuk, hiszen mi is bicajosok vagyunk, hogy itthon mindenki a népszerű, ismert márkákat szeretné magának. De azt gondolom, hogy gyorsan meg tudjuk majd győzni a vásárlókat, mert a BH nagyon jó és kifejezetten szép bicajokat gyárt. Ráadásul nagyon jó áron fogjuk adni. 

Bicajos körökben közismert, hogy majdnem mindegy, mi van a váz oldalára írva, mert egy bizonyos szint felett a szettek, kerekek ugyanazok minden bicajban, a vázak többségét pedig szinte ugyanazon a futószalagon gyártják a Távol-Keleten. Így a különbségek tényleg kicsik. Azok általában kisebb technikai megoldásokon, fejlesztéseken vagy a gyártásban a minőségellenőrzésen múlnak, de azt látjuk, hogy ezekben a BH jó. 

De ennyire persze nem egyszerű a képlet, hiszen a vásárlót is meg kell arról győzni, hogy a BH pont ugyanolyan jó, mint az ismertebb márka. Biztos vagyok benne, hogy menni fog, de ez sok összetevős képlet.

– Ha minden bicaj ugyanazt tudja, akkor miért fog a vásárló éppen BH-bicajt venni?

– Reméljük azért, mert rájön, hogy a BH jó és versenyképes bicajokat gyárt és mi azokat jó áron fogjuk adni. Fontos lesz, hogy a BH-kerékpárok többségére élettartam vázgarancia vagy az ebike-ok esetében 5 éves motorgarancia jár az első tulajdonosnak. És az is, hogy a jó ár mellett jár a gyártói támogatás is. Ma nagyon sok helyen adnak el bicajokat, amelyeket innen – onnan szereznek emberek, de az teljesen más, ha a gyártó képviselőjétől, garanciával vehetik ugyanolyan jó áron.

 

iLynx Trail eMTB arany – ezüst kivitelben, már a boltban!

 

– Tudsz konkrét árakat mondani?

– Szívesen mondanék, de kb. 180-féle bicaj van a termékpalettán (ami 1700 felszereltségi változat), így nehéz kiemelni egyet is. De például az első kontingessel jöttek össztelós trail ebike-ok, ízléses, gyönyörű színekkel (arany – ezüst, narancs), ez a bicaj az egyik legnépszerűbb kerékpárcsaládjuk, az iLynx Trail carbon. Ezek a szuperbicajok az eMTB csúcsai, 2,5 – 3,5 milliós gépek, néha még ennél is többe kerülnek, nálunk biztos, hogy 2,2 millió környékén meg lehet majd venni őket ugyanolyan felszereltséggel.

Jöttek országútik is, konkrétan érkezett egy gyönyörű meggypiros – bordó RS1 aero kerékpár, Shimano 105 di2-val szerelve, ez piaci értéken 1,4 – 1,6 millió, nálunk biztos, h 1,2 – 1,3 környékén lesz. De jött ennél olcsóbb karbon országúti is 105 di2-val, amely millió alatt lesz. Mindez váz élettartam és ebike-ok esetében 5 éves motorgaranciával, gyártói támogatással. Ezt nagyon fontosnak tartjuk.

Azt látjuk, hogy minden bicaj magas szintű felszereltséggel rendelkezik a gyártói kínálatban, az árban általában benne van a jó szett mellett a jó kerék is. Mondhatnám, hogy kiváló ár – érték arányú bicajok, de az egy kicsit ledegradálná a BH-t. Hiszen ezek nagyon magas szintű technikai megoldásokkal bírnak, nem hiába nyernek velük VB-t, olimpiát. 

 

BH Silvertrip cross fittnes kerékpár

 

– De azért nem csak milliós értékű bicajokat lehet majd nálatok venni?

– Persze, hiszen a BH kínálatában van egy Életmód (Lifestyle) vonal, ahol sport, fitness és túra kerékpárt, vagy akár gyerekbicajokat is lehet venni. Ezek szintén nagyon jó minőségű bicajok, szép színekkel, elérhető áron. Az első megrendelésben jöttek cross fitness, városi és túrabicajok is.. A Silvertrip és Oxford modelleknek, ami már a boltban várják a kicsomagolást, ráadásul nagyon egyedi kinézetük van! Deore felszerletséggel és beépített agydinamóval, lámpával nagyon jó áruk lesz, 3-400 ezer ft-os ár között elérhetőek lesznek. De van alap MTB is 150 – 200 ezer forntos áron.

– Azt mondod, hogy BH kerékpárok magas szintű technikai megoldásokat tudnak. De ezt sokan tudják. Tudsz mondani konkrétumokat?

– Hogyne. Egyrészt a BH-nál nagyon fontos a kis súly, nem csak az országúti szakágban, hanem a hegyikerékpárok esetében is. A karbontechnológiájuk régi, bevált, kifejezetten könnyű és tartósak. Több mint 10 éve használják a split pivot rendszerüket, amely az össztelós BH bicajok esetében a hátsó háromszög és a hátsó rugózás megoldásával növeli a pedálozás hatékonyságát. Így a rugózás mindig jól működik, például a fékezés közben is. A kerék pedig mindig a talajt érinti. A rezgéscsillapítás nagyon érzékeny a kis ütésekre, de a nagy ütések elnyelésére is.

BH Split pivot az iLynx Trail eMTB-n, a boltban elérhető!

A súlyra egy példa: Van olyan össztelós elektromos MTB, ami egy monstrumnak néz ki, de mindössze 17 kg, amihez 150 km-es hatótáv jár. A motorja csak 2,1 kg és a váz is annyi a lengéscsillapítással együtt! A közép szintű trail montik 19-20 kg-ok. Az országútik is nagyon könnyűek, de ez ma már elvárás. A TOP-kategória 7 kg-os (DA-szel szerelve), de még a 105 di2-val is 7,8 kg. 

A másik, ami tetszik, hogy azt látom, hogy a BH-nál fontos a jó felszereltség és mi is arra törekszünk, hogy a jó felszereltségű bicajokat áruljuk. TOP-felszereltséghez TOP szett és kerék járjon. 

Amikor először láttam a bicajokat, engem legelőször a színük fogott meg. Nagyon szép és élénk színek vannak. Van egy meggypiros – bordó szín, amit sok bicajon használnak, na, az nálam nagyon üt, de szerintem sokmindenkinél fog. Ilyen a boltban már kicsomagolt RS1 is. Emellett pedig ott van a BH UNIQUE lehetőség, amellyel a megrendeléskor egyedi színre színezheted a bicajod. A felsőbb kategóriában ráaásul ez ingyen jár, ha akarod, de egyébként sem borsos a plusz ár.

Az ebike-ok nagyon jó motorokkal vannak szerelve. A BH-nak van saját fejlesztésű motorja, és ennek érdekessége, hogy a BMW-bicajoknak is ők gyártják a motorokat. Ha a BMV-nek jó, szerintem nekünk is jó lesz. De használják a Shimano és Brose TOP motorjait is, néha akár 90 Nm-eseket is. Az akksijaik pedig modernek. Van olyan enduro bicaj, aminek a hajlított alsó vázcsövében van a felülről kivehető akksi, amelyet egyébként egyedi zár véd.

Két kedvenc technikai érdekességem van. Az egyik az XPro akkumulátor, amely az ebike-okhoz használható, kulacs alakú plug & ride plusz akksi. Nem mindegyik bicaj tudja fogadni, de a legtöbb igen. Például az elektromos országútik is. Mert hogy olyat is árulunk. A legjobb, hogy nincs szükség kábelek csatlakoztatására az XPro akkumulátor használatához. Egyszerűen csak beteszed a kulacstartóba, ami egyben XPro akkumulátor csatlakozójaként is működik, de amúgy beleteheted a kulacsot is. Így pl. az 540 Wh-s akksiból egyből 720 Wh lesz. A 130 km hatótávból pedig kb. 180 km.

BH XPro akkumulátor a kulacstartóban

Másik kedvenc technikai érdeksségem a FIT-rendszer (fast intervention tool – gyors beavatkozási eszköz). Ez a homlokcső belsejébe rejtett multi-szerszám. Minden szükséges eszközt tartalmaz, imbuszok, T-szerszám, láncszerszám, a CO2 adapter egyaránt megtalálható benne. 

Napestig tudnám ezeket a klassz ötleteket, technikai dolgokat sorolni. De sokkal fontosabb, hogy a bicajok technikailag kifogástalanok és nagyon szépek. Szépek a csöveik, a vonalak, a színek pedig gyönyörűek.

BH FIT tool

– Mikor nyit a bolt? Vagy csak interneten árultok?

– Március végére tervezzük az indulást és természetesen a boltban (www.l-bike.hu), a Lónyay utcában a bicajokat meg is lehet nézni. Megrendeltük az első kontingenst, tegnap meg is érkeztek a bicajok, élmény lesz kicsomagolni azokat. Még hátravan néhány elintézendő ügy, véglegesítjük a boltban a bicajok helyét, a honlapot és az árakat.

A weboldalra (www.bhbike.hu) és benne a webshopba minden elérhető bicajt (kb. 180 fajta, 1800 konfigurációban) felteszünk a legfontosabb információkkal, felszereltséggel, színválasztékkal, segítünk információval, hogy milyen használatra milyet típust érdemes venni. Vásárlás előtt úgy is személyesen fogunk egyeztetni a vásárlóval: ha kinézte magának a bicaj fajtáját, felszereltségi szintjét, akkor megnézzük a rendszerben a gyári szállítási határidőket és megrendeljük. Most azt látjuk, hogy rengeteg bicaj van a gyárban készen, de természetesen nem minden szín, nem minden méretben lesz azonnal elérhető.

– És mennyi bicaj lesz raktáron?

– Reméljük, hogy elég sok. Egyelőre nem tudtunk berendelni annyit, amennyit szeretnénk, mert nincs annyi hely, de mivel a gyártó nagyon gyorsan szállít (az első rendelés egy hét alatt megérkezett Spanyolországból), így ha valaki bicajt akar venni és van a méretében, akkor nagyon gyorsan leszállítjuk. Másrészt szeretnénk is bővülni, ez nem titok.

Most arra törekszünk, hogy minél több kézzel fogható, megnézhető bicaj legyen a boltban, hiszen saját életünkből is tudjuk, hogy kerékpárt úgy érdemes venni, ha megnézheted, megfoghatod. 

BH RS1 105di2

– A BH bicajait hol gyártják? 

– Mint ma már minden bicajt, ezt is a Távol-Keleten. De van itt két érdekesség: az egyik, hogy a bicajokat Portugáliában festik és szerelik össze. A másik, hogy állítólag a BH úgy döntött a Covid után, hogy 2025-től hazahozzák a gyártást is Európába, talán Portugáliába. Erre én is kíváncsi leszek, hogy így lesz-e, mert jelenleg nem ez a tendencia.

– Terveztek márkaismertető eseményt?

– Igen, a napokban meg is fogjuk hirdetni. Szeretnénk Áprilisban egy BH-napot tartani, ahol meg lehet nézni a bicajokat és esetleg ki is lehet próbálni azokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük